Monday, June 27, 2011

Khutbah al-Talutiyyah oleh Amir al-Mukminin Ali as daripada al-Raudhah mina l-Kafi oleh al-Kulaini w.328/29 H

KHUTBAH AL-TALUTIYYAH


Oleh Amir al-Mukminin Ali a.s


                                                                 (Raudhah al-Kafi, hlm.26-28)
        
 
“Demi Allah, sekiranya aku mempunyai bilangan para sahabat Talut atau bilangan ahli Badr, mereka adalah seramai bilangan kamu, nescaya aku akan memukul kamu dengan pedang”


  5. Muhammad bin Ali bin Mu‘ammar, daripada Muhammad bin Ali berkata: Abdullah bin Ayyub al-Asy‘ari telah memberitahu kami daripada ‘Umru al-Auza‘i daripada ‘Umar bin Syamar, daripada Salmah bin Kuhail daripada Abu al-Haitham al-Tihan bahawa Amir al-Mukminin a.s telah memberi khutbah di Madinah, berkata:


       Segala puji bagi Allah Yang tiada tuhan melainkan Dia. Dia telah hidup tanpa kaifkaana (telah berlalu) yang memberi implikasi kaifa, aiana (di mana?),  fi syai’in (pada sesuatu) dan ‘ala syai’in (di atas sesuatu) yang memberi implikasi tempat. Dia bukanlah Qawiyyu (Yang Kuat) selepas Dia menjadikan sesuatu. Dia bukanlah lemah (dha‘iifan) sebelum Dia menjadikan sesuatu. Dia bukanlah merasa takut sebelum Dia menciptakan sesuatu. Dia tidak menyerupai sesuatu. Dia bukanlah sunyi daripada kerajaan sebelum menjadi sesuatu. Dia tidak sunyi daripada sesuatu selepas kehilangannya. Dia adalah Tuhan Yang Hidup tanpa hayat . Dia adalah raja sebelum kewujudan rakyat dan raja selepas ketiadaannya.


       Tiada bagi Allah kaifa, aina dan had yang boleh diketahui. Tiada sesuatu yang menyerupaiNya. Dia tidak menjadi tua kerana kekekalan-Nya. Dia tidak menjadi lemah kerana ketakutan. Dia tidak takut sebagaimana takutnya makhluk-Nya daripada sesuatu, tetapi Dia  mendengar tanpa pendengaran (sam‘), melihat tanpa penglihatan (basr) , kuat tanpa kekuatan daripada makhluk-Nya. Penglihatan dan pendengaran  tiada mencapaiNya. Apabila Dia kehendaki sesuatu Dia tidak perlu mesyuarat, demonstrasi, dan pengalaman. Dia tidak bertanya kepada seseorang tentang sesuatu daripada makhluk-Nya apa yang Dia kehendaki.


       Dia tidak dapat dicapai oleh penglihatan tetapi Dia mencapai penglihatan. Dia adalah halus dan pakar. Aku naik saksi bahawa tiada tuhan melainkan Allah sahaja dan aku naik saksi bahawa Muhammad adalah hamba-Nya dan Rasul-Nya. Dia telah mengutusnya dengan petunjuk dan agama yang benar untuk dimenangkan-Nya ke atas segala agama sekalipun dibenci oleh musyrikun. Maka beliau s.a.w telah menyampaikan risalah dengan dalil yang terang.


       Wahai umat yang telah ditipu (khudi‘at), lalu tertipu (fa-inkhda‘at), dan mengetahui penipuan orang yang menipunya (‘arafat khadi‘ata man khada‘a-ha), lantas berkeras di atas apa yang diketahuinya dan mengikut hawa nafsunya dengan angkuh. Kebenaran terserlah kepadanya, tetapi ia menentangnya. Jalan yang terang diselewengkannya. Demi Yang memecahkan bijian dan menghidupkan jiwa,  sekiranya kamu mengambil ilmu daripada galiannya, meminum air daripada kemanisannya, menyimpan kebaikan pada tempatnya, mengambil jalan yang terang dan benar, nescaya kamu berjaya dan mendapat cahaya Islam.


       Lantaran itu, kamu dapat makan dengan mewah tanpa bebanan, dan tiada seorang muslimpun akan menzalimi kamu begitu juga orang yang membuat perjanjian dengan kamu. Tetapi kamu telah memilih jalan kegelapan, lalu dunia menggelapkan kamu, menutup ke atas kamu pintu-pintu ilmu. Justeru itu kamu bercakap menurut hawa nafsu dan berselisih faham tentang agama kamu. Lalu kamu memberi fatwa tentang agama Allah tanpa ilmu. Kamu telah mengikut orang-orang yang sesat, lalu mereka menyesatkan kamu.


       Kamu telah meninggalkan  para imam, lalu mereka meninggalkan kamu (tarak-tum al-A’immah fa-tarakuu-kum). Kemudian kamu mulai menghukum dengan hawa nafsu kamu. Apabila disebut sesuatu perkara, maka kamu bertanya ahli al-Dhikr. Dan apabila mereka memberi fatwa kepada kamu, maka kamu berkata itulah ilmu yang sebenar. Bagaimana kamu telah meninggalkannya dan menyalahinya pula?! Betapa sedikit apa yang kamu dapat daripada semua tanaman kamu dan kamu akan mendapatinya tidak sihat apa (wakhim) yang kamu lakukan.


       Demi Yang memecahkan bijian dan menghidupkan jiwa, sesungguhnya kamu telah mengetahui bahawa akulah sahabat kamu (khalifah) yang diperintahkan ke atas kamu. Sesungguhnya akulah orang yang alim kamu dan dengan ilmunya(ilmuku) akan membawa  kejayaan kepada kamu. Akulah wasi nabi kamu dan orang pilihan Tuhan kamu. Lisan cahaya kamu dan orang yang alim tentang kepentingan kamu.


       Sedikit demi sedikit akan turun ke atas kamu apa yang kamu janjikan dan apa yang telah diturunkan ke atas umat-umat yang terdahulu sebelum kamu. Allah akan bertanya kepada kamu tentang para imam kamu, bersama-sama mereka kamu akan dihimpunkan dan kepada Allah besok kamu akan pergi. Demi Allah sekiranya aku mempunyai bilangan para sahabat Talut atau bilangan ahli Badr, mereka adalah seramai bilangan kamu, nescaya aku akan memukul kamu dengan pedang sehingga kamu cenderung kepada kebenaran dan menyahutinya. Itu adalah lebih baik, wahai Tuhanku, hukumlah di antara kami dengan kebenaran dan Engkau adalah sebaik-baik hakim.


       Beliau (perawi) berkata: Kemudian beliau a.s keluar daripada masjid dan melihat tiga puluh ekor berbiri, lalu beliau berkata: Demi Allah sekiranya aku mempunyai lelaki yang ikhlas kepada Allah dan Rasul-Nya seramai bilangan berbiri ini, nescaya aku memecat anak lelaki kepada perempuan pemakan lalat(Abu Bakr)  daripada kekuasaannya. (la-azal-tu ibna aakilati al-Dhibaan ‘an mulki-hi).


       Beliau berkata: Apabila tiba waktu petang, tiga ratus enam puluh lelaki telah memberi baiah kepadanya di atas dasar kematian (‘ala al-Maut). Amir al-Mukminin a.s berkata : Mereka tidak menepati janji mereka supaya mencukur kepala (muhalliqan ) melainkan Abu Dhar, al-Miqdad, Huzaifah bin al-Yaman dan ‘Ammar bin Yasir. Salman adalah yang paling akhir datang di kalangan mereka.


       Kemudian beliau a.s mengangkat tangannya ke langit dan berkata: Sesungguhnya mereka telah menentang aku sebagaimana Bani Israel menentang Harun. Wahai Tuhanku, sesungguhnya Engkau mengetahui apa yang kami sembunyi dan apa yang kami luahkan, tiada sesuatupun di bumi dan di langit tersembunyi daripada Engkau. Matikanlah aku sebagai seorang muslim dan kaitkanlah aku dengan orang-rang yang salih.


       Beliau a.s berkata: Sekiranya tiada perjanjian yang dijanjikan oleh Nabi al-Ummiyyi kepadaku, nescaya aku menyerang orang-orang yang menentang aku. Aku akan kirimkan kepada mereka petir maut, tetapi sedikit sahaja yang mengetahui.

No comments:

Post a Comment