Tuesday, August 2, 2011

PANDUAN KEPADA PENCARI KEBENARAN


Salam,
1. Bagi seorang pencari, yang penting adalah petunjuk
2. Jika tiada petunjuk susah nak cari seperti penyisat atau CSI juga cari petunjuk (clue)
3. Jadi, yang paling penting ialah bagaimana nak dapatkan petunjuk
4. Blog ini boleh membantu
5. Di sebelah kanan blog ini ada link-link yang dapat membantu
6. ada hadis-hadis dari riwayat sunni dan ahlul bait untuk menunjukkan jalan
7. bagaimana nak tahu bahawa apa kita cari telah dijumpai? jawapan: sebaik-baik panduan bukan blog ini tetapi kitab Allah. apa kata Allah? Allah berfirman: 
 
“Dan kalau mereka menyerahkan kepada Rasul dan Ulil Amri di antara mereka tentulah orang – orang yang ingin mengetahui kebenarannya (akan dapat) mengetahuinya dari mereka (Rasul dan Ulil Amri) (an Nisa’: 83)
8. Jadi, yang penting harus rujuk rasul dan ulil amri. siapa ulil amri? Itulah kunci kepada semua persoalan... sekarang blog ini telah memberi anak kunci kepada permasalah iaitu 'ulil amri' ...jumpa atau tidak dengan apa yang dicari, kayu ukurnya adalah ulil amri. sama seperti orang yang masuk treasure hunt . yang penting dalam pencariannya adalah adakah dia berjaya mendapatkan 'kunci-kunci', 'clue' sepanjang perjalanannya. lamabat dapat, lambat sampai... harus diingat juga bahawa yang dapat juga belum tentu sampai.... tapi kemungkinan untuk sampai itu lebih tinggi dari yang tak jumpa clue. 
9. Blog ini juga menyediakan buku-buku rujukan untuk dibaca dan didownload. buku -buku yang penting dan membuka minda akan diletakkan di sebelah kanan blog. manakala, buku2 advanced dan amali diletakkan di sebelah kiri blog. Jadi, saya harap kepada si pencari semoga cepat menemukan apa yang dicari dan bolehlah berpindah ke sebelah kiri blog pula ya.
wassalam.


nota: bagi mengetahui perspektif Ahlul Bait mengenai solat tarawikh klik di sini








No comments:

Post a Comment